Hem » Nyheter » MEDLEMSINFO SEPTEMBER 2018

Foto: Janet Larsson

BESÖK
Från oktober månad har vi ingen fast besökstid i kvartershuset. Utökat IT-stöd påverkar administrationen och vicevärden har uttryckt önskemål om att trappa ner arbetstiden inför pensionen.

Du kan kontakta föreningen genom att lägga ett meddelande i brevlådan vid kvartershuset, Nordanvindsgatan 8 J, eller skicka ett e-postmeddelande till glasmastaren@live.se.

Felanmälan lämnar du dygnet runt på telefon 042-199590 eller hsbnvs.se/felanmalan/ (gäller ej fel på Telias tjänster eller inpassering i kvartershus). Detaljerad information om felanmälan hittar du här på hemsidan.

UNDERHÅLLSINSTRUKTIONER
Efter fönster- och dörrbyte har vi delat ut underhålls­instruk­tioner. Instruktionerna finns att läsa här på föreningens webbplats. Under INFO har vi samlat information som rör ditt boende.

DATASKYDDSFÖRORDNINGEN
Med anledning av dataskyddsförordningen har vi antagit en ny rutin och rensat bland dokumenten. Föreningen har biträdes­avtal med HSB Nv Skåne och Telia som båda hanterar medlemmars personuppgifter för att kunna uppfylla lag och avtal.

 MONTERING AV NÖDBELYSNING
Nödbelysning ska monteras i taket i skyddsrummen. Det kommer att höras upp i lägenheterna ovanför.

TILLUFTSVENTILER
Tilluftsventilerna ovanför fönstren blir med tiden smutsiga. Du kan ta av den invändiga diffusorn, den perforerade vita plåten, och göra rent den. Dammsug gärna hålen i fönsterkarmen bakom diffusorn. När diffusorn ska sättas tillbaka måste den pressas samman lite, så att den går in i hållaren. Enklast är att börja i ena sidan och sedan föra in en bit i taget tills hela diffusorn är tillbaka på sin plats.

Det är en smal spalt mellan fönsterkarmen och den utvändiga aluminiumbeklädnaden där luften ska passera. Du kan göra rent i spalten genom att öppna fönstret lite och torka av med en fuktig trasa som du har vikt över ett smalt, icke repande föremål, till exempel en plastlinjal. För upp trasan med linjalen i spalten mellan karm och aluminiumbeklädnad och torka rent.

SPISKÅPAN
Spjället i spiskåpan, som du kommer åt genom att ta bort fettfiltret, blir också smutsigt med tiden. I fettet fastnar damm som täpper till öppningen i spiskåpan. Fettet kan brinna om något tar eld på spisen. I mitten av spjället sitter en skjutbar lucka som gör det möjligt att ställa in hur mycket luft som ska passera när spjället är stängt (grundflödet). Grundflödet måste ställas in av fackman och får inte ändras.

När du gör rent spjället, var försiktig så att du inte råkar skjuta luckan i spjällets mitt åt ena eller andra hållet. Inställningen kontrolleras vid besiktning av ventilationen.

UNDERHÅLL
Kontrollera regelbundet att klämringen till golvbrunnen sitter fast ordentligt. Medlem ansvarar för klämring.

Om du får ett läckage i lägenheten är det viktigt att du snabbt kan stänga av vattnet. Kontrollera därför regelbundet avstäng­nings­ventilernas funktion. Medlem ansvarar för avstängnings­ventiler.

Du kan läsa mer om bland annat klämring och avstängnings­ventiler här på vår webbplats under INFO, RENOVERA.

På senare tid har vi varit förskonade från fuktskador. Det är bra när vi ska förhandla om fastighetsförsäkringen.

MILJÖHUSEN
Vi får mycket synpunkter på (o)ordningen i miljöhusen. Vi tycker inte heller att det ser bra ut och kommer därför att ta in pris på tillsyn av miljöhusen. En kostnad som vi gärna hade sluppit.

BO RÄTT I BOSTADSRÄTT
Vi som bor i föreningen har alla ansvar för att bidra till en god grannsämja. För att vi ska trivas med boendet måste vi visa hänsyn och respekt för varandra. Att tänka efter och använda sunt förnuft är en god start.

Ibland kan störningar upphöra när man talar med varandra. Hjälper inte det kan du dokumentera störningarna och vända dig till styrelsen. Ytterst kan styrelsen säga upp en bostadsrätts­havare som uppträder störande.

Du kan läsa mer på regionföreningens webbplats, hsbnvs.se, under BRA ATT VETA.

HSB BRF KUNGSGÅRDEN I ÄNGELHOLM